565תז הקאמרית הקיבוצית-מבוהמיה ועד הבלקו-דנייאל כהן-תיאטרון גבעתיים 565 תמונות-יחצ'ן התזמורת הקאמרית הקיבוצית חוגגת השנה 40 שנה ליסודה. היא מקיימת קונצרטים למינויים במקומות רבים בארץ ואף נודדת מהצפון בנהריה ועד לדורות בצפון הרצועה מקומות שאף תזמורת סימפונית אחרת לא מגיעה. באזור ת"א היא מקיימת סידרת קונצרטים במוזיאון תל אביב ובתיאטרון גבעתיים. המיוחד בתזמורת זו הוא שבכל קונצרט יש נושא שכולל בצד המוסיקה הקלאסית גם מוסיקה עממית,פולקלור,סיגנונות שונים,קולות וכו'. בכל קונצרט שלה יש משהו מיוחד, משהו מושך קהל, משהו שאין בתכניות של תזמורות אחרות. השבוע שמעתי קונצרט בכותרת "מבוהמיה ועד הבלקן".המיוחד שבקונצרט ששמעתי היתה הופעתו של נגן האקורדיאון אמיל אייבינדר שהפך כצפוי מראש למסמר הערב. הוא נתן תכנית של כשעה- סולו ובלווי התזמורת וזכה למחיאות כפיים של הקהל שלא נתן לו לרדת מהבמה. הוא ניגן ,כמובטח בכותרת הקונצרט ,מוסיקה עממית בלקנית וים תיכונית. נגינתו היתה וירטואוזית ובחן רב. בשלווה מסויימת הוא הוציא מהאקורדיאון צלילים נהדרים. ידיו ריצדו על קלידי האקורדיאון במהירות מסחררת והרשימו רבות את הקהל. על הקונצרט כולו ניצח ביד בטוחה וללא תוים בחלק מהיצירות דניאל כהן הישראלי שהנו מנהל מוסיקלי ומנצח ראשי בכמה תזמורות בבריטניה בנוסף להיותו הרוח החיה באנסמבל הישראלי "גרופיוס'' כיצירה ראשונה נוגן הקונצ'רטו לחצוצרה של הומל. הסולן היה יובל שפירא שהנו נגן החצוצרה הראשי של התזמורת. הקונצ'רטו נכתב במיוחד עבור החצוצרן אנטון ויידינגר שפיתח חצוצרה חדשה דהיינו חצוצרה עם שסתומים שאיפשרה לנגן צלילים רבים יותר שאי אפשר היה לנגנם בחצוצרה שהיתה נהוגה לפניו. הקונצ'רטו ערב מאוד לאוזן ונכתב כנראה לרגל אירוע חגיגי והנו עליז,קיצבי ומרשים. יש בקונצרטו סממנים רומנטיים והסולן הדגיש אותם היטב. שפירא הנו חצוצרן וירטואוז ובעל צליל חם ויפה . יותר רגש בפרק הראשון של הקונצ'רטו היה מוסיף רבות לביצוע. מאחר והכותרת היתה "מבוהמיה עד הבלקן" נוגנו בקונצרט שתי יצירות מאת מלחינים צ'כיים.אחד מוכר מאוד ומפורסם והשני מפורסם אך כמעט לא מוכר לקהל הישראלי. ראשונה נוגנה הסרנדה לכל מיתר במי מזור מאת דבוז'אק. היצירה נוגנה היטב אך למרות שלחלק מהיצירה אופי מלנכולי היתה חסרה בנגינה קצת חיות וברק. לאחר ההפסקה נוגנה סרנדה מאת מרטינו שנשמעה מרעננת וחיה .זאת מוסיקה שאפשר לומר עליה שהנה מודרנית וערבה לאוזן,מענינת, נמרצת ובתזמור יפה. יש בה סממנים של צלילי ג'אז והביצוע של התזמורת היה יפה, נוצץ ובעל ברק שהיה חסר במקצת אצל דבוז'אק. כהן ניצח עליה ביד בטוחה ובצורה מדוייקת ומרשימה.זאת יצירה מענינת לכל הדעות. הוא הכין את התזמורת היטב והוציא ממנה צליל יפה והיא ליוותה את הסולנים בהתחשבות רבה איתם. כאמור הקונצרט היפה הסתיים בנגינת מנגינות מארצות הבלקן כהונגריה,רומניה,בולגריה ,סרביה ואח' באקורדיאון וההתזמורת. זאת היתה מוסיקה קלה של מנגינות עממיות של העמים הבלקניים בעלות קצב שונה וגוון צליל עממי מלהיב. כהדרן ניתנו קטעים באקורדיאון סולו בליווי תופים בלבד. בזכות הסולן באקורדיאון והביצועים של כולם, היה זה קונצרט מיוחד ויפה, מהנה ומגוון. לראות או לא לראות:כן בפה מלא הודות לתכנית ,הביצוע והאקורדאון. נכתב על ידי displayEmail('blog','elybikoret','gmail.com',"elybikoret") elybikoret-אלי ליאון , 15/11/2009 11:23